Max Mentor tilbyder 4 Forløbstyper
§91
MAX Mentor sikrer struktur på håndholdte virksomhedspraktikker.
Praktikken er individuelt tilrettelagt efter aftale med borgeren og myndigheden.
Der lægges en tydelig plan og tales tydeligt omkring hvilket formål praktikken tjener:
Vej til ordinært job.
Forberedelse til uddannelse.
Afprøvning af fag.
Del af et ressourceforløb.
Del af kombinationsforløb mellem en given behandlingsplan og sikring af god tilknytning til uddannelses og/eller arbejdsmarkedet.
Forløbet indeholder praktisk:
Et personligt møde om ugen med genopbyggende samtale.
Støtte i at huske andre aftaler med øvrige samarbejdspartnere.
Mentor er til rådighed på telefonen 24 timer i døgnet
Mentor har kontakt til praktikansvarlig i virksomheden 1 gang om ugen.
Fremmøderegistrering obligatorisk.
Et månedligt møde med borger og praktikansvarlig på arbejdspladsen.
Praktikken afsluttes altid med en grundig og fyldestgørende vurderingsbeskrivelse af praktikforløbet, uanset hvordan det er gået og hvad det har ført til.
Vurderingsbeskrivelsen gennemgås med praktikansvarlig og borgeren og sigter at være til gavn for belysning af sagen.
En udtalelse fra virksomheden til brug for fremtidig jobsøgning.
Virksomhedspraktikken kan være etableret enten via kontakt mellem sagsbehandler og Virksomhed, eller via MAX Mentor og virksomhed.
§167
MAX Mentor sikrer struktur på håndholdte Mentorforløb.
Mentorforløbet er individuelt tilrettelagt og alle mål og delmål aftales med borgeren og myndiheden.
Der lægges en tydelig plan og tales tydeligt omkring hvilket formål forløbet tjener:
Forberedelse til uddannelse.
Jobsøgning/CV.
Praktikforløb.
Del af kombinationsforløb med flere indsatser.
Praktisk indeholder forløbet :
Et personligt møde om ugen med mentor - se mere om indhold i vores Faglige DNA.
Øvrige aftaler og møder i forbindelse med forløbet, beregnes ikke med i den personlige samtale tid.
Mentor er til rådighed på telefonen 24 timer i døgnet.
Mentor har kontakt til myndighed efter behov.
Fast månedsstatus på mål og delmål.
Forløbet afsluttes altid med en Forløbsbeskrivelse som gennemgås med borgeren.
§85
§85 Lov om social service - Støttekontaktperson
Hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Vi er autentiske og åbne og møder borgeren med deres egene narrativer og hjælper dem med at italesætte og udtrykke deres oplevelser, tanker og følelser. I de genopbyggende pædagogiske samtaler anvender vi narrative metodikker med henblik på at styrke identitet og aktørhed i eget liv.
Med henvisning til SEL § 87; Kommunalbestyrelsen skal sikre, at de opgaver, der er nævnt i §§ 83-85, i fornødent omfang kan varetages døgnet rundt, tilbyder MAX Mentor 24/7 telefonisk dækning for den unge. Vi er meget fleksible tidsmæssigt, så vores arbejdsdag slutter ikke nødvendigvis kl 15.30.
Alle forløb er indforstået individuelt tilrettelagt i tæt samarbejde med borgeren og myndigheden. Indholdet svinger fra at udvikle og vedligeholde færdigheder til at yde en sådan bistand at borgeren kan fastholde egen identitet og føle forbedret livskvalitet på egne præmisser.
Formål: Udvikling/vedligeholdelse af personlige færdigheder, skabe/opretholde sociale netværk, støtte med strukturen i hverdagen, øget aktørhed og mestring i at gøre brug af samfundets almindelige tilbud.
Praktiske opgaver: Støtte og vejledning i forhold til praktiske opgaver i hjemmet, ADL, breve, rengøring og handle ind.
Relationer: Støtte til opretholdelse af familierelationer og støtte til forståelse og håndtering af eventuelle konflikter.
Identitet og motivation: Motiverende samtaler med fokus på at udvikle og føle glæde ved egen identitet og egen aktørhed. Samtaler om de ting der kan gøre hverdagen svær.
Netværk: Støtte til fritidsaktivitet og netværk, herunder netværkshuse og sociale tilbud, kommunale som frivillige.
Den socialpædagogiske bistands fokus er at yde hjælp til selvhjælp, således at borgeren bedre kan leve livet på sine egne betingelser og opleve øget selvstændighed.
MAX Mentors støtte er funderet i vores faglige DNA og tager udspring i narrative metodiker.
KUI
Den kommunale ungeindsats skal jf. KUI-loven kapitel 1.d. etablere en kontaktpersonordning for unge, som
kommunen vurderer, af personlige eller sociale årsager, har behov for støtte fra flere enheder i kommunen.
Beskrivelse af målgruppen:
Unge som har behov for støtte af personlige- eller sociale årsager fra flere instanser, skal
tilknyttes én gennemgående kontaktperson, der følger og støtter den unge frem mod en
ungdomsuddannelse eller beskæftigelse. Denne ungegruppe har ofte haft ustabile eller dårlige oplevelser
med skolegang, har oplevet relationelle udfordringer under opvæksten, har funktionsmæssige udfordringer
og ofte mangelfuld tilknytning til venskaber. Andre problematikker kan være kriminalitet eller erfaringer
med rusmidler.
Kontaktpersonens hovedformål:
MAX Mentor Kontaktperson etableres med følgende mulige elementer:
Personlige samtaler med den unge med følgende indhold:
Træning af selvstændighed og ansvarlighed og evne til at tage initiativ til opgaveløsninger:
Den ugentlige kontakt til den unge består af:
Øvrige praktiske forhold i samarbejdet mellem KUI og MAX Mentor: